Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku przekazania do stacji demontażu pojazdów

 Wymagane dokumenty
·  Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

Załączniki:

·  oryginał zaświadczenia o demontażu pojazdu, lub równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie, wraz z tłumaczeniem na język polski  o demontażu  lub przyjęciu niekompletnego pojazdu, (zespołu pojazdu posiadającego numer VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy),
·  oryginał dotychczasowego dowodu rejestracyjnego,
·  oryginał karty pojazdu jeżeli była wydana,
·  tablicę(e) rejestracyjne,
·  w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic(y) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
·  w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa.

Do wglądu:
·  dowód uiszczenia opłaty skarbowej, 
·  oryginał dowodu osobistego,
·  oryginał zaświadczenia  o dokonaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej - w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
·  aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), zaświadczenie o nr REGON oraz upoważnienie dla osoby dokonującej rejestracji pojazdu - w przypadku podmiotów zarejestrowanych w KRS.

Opłata skarbowa za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu - 10 zł.

 

Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku kradzieży

 Wymagane dokumenty

·  Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

 Załączniki:

·  oryginał oświadczenia dotyczącego kradzieży pojazdu pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
·  oryginał zaświadczenia wydanego przez właściwy organ Policji potwierdzającego zgłoszenie kradzieży pojazdu albo oryginał postanowienia o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu wystawionego przez właściwy organ,
·  oryginał dotychczasowego dowodu rejestracyjnego,
·  oryginał karty pojazdu jeżeli była wydana,
·  w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu, jeżeli była wydana, lub tablic(y) rejestracyjnych właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań,
·  w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa.

Do wglądu:

·  dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
·  oryginał dowodu osobistego,
·  aktualny wyciąg z KRS i REGON (dotyczy podmiotów posiadających osobowość prawną) lub kopie potwierdzone pieczęcią podpisem i datą osoby upoważnionej,
·  zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub kopia potwierdzona przez upoważnioną osobę (dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą).         

Opłata komunikacyjna (płatność tylko kartą płatniczą lub poza Urzędem) w wysokości:
- 10 zł.

Dodatkowe informacje

Pojazd odzyskany po kradzieży podlega powtórnej rejestracji.


Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
 

Wymagane dokumenty
·  Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Załączniki:
·  oryginał dowodu rejestracyjnego,
·  oryginał karty pojazdu, jeżeli była wydana,
·  w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa

Do wglądu:
·  dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej,
·  tablice rejestracyjne do depozytu.
·  dowód osobisty,
·  aktualny wyciąg z KRS i REGON (dotyczy podmiotów posiadających osobowość prawną) lub kopie potwierdzone pieczęcią podpisem i datą osoby upoważnionej.

Opłata komunikacyjna (płatność tylko kartą płatniczą lub poza Urzędem) w wysokości:
·  80,00 zł za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy,
·  w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:

    - 4 zł - od 3 do 12 miesiąca,

   - 2 zł - od 13 do 24 miesiąca,

   - 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca.

Dodatkowe informacje

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.

W celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu właściciel pojazdu składa w organie rejestrującym wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, do którego dołącza: kartę pojazdu, jeżeli była wydana; decyzje o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu na pisemny wniosek właściciela pojazdu może ulec skróceniu. Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym 
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach
- Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1610).
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie sposobu unieważniania dokumentów pojazdów wycofanych z eksploatacji, wzorów zaświadczeń wydawanych dla tych pojazdów, sposobu przechowywania zaświadczeń oraz prowadzenia ich ewidencji 
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu ( Dz. U. z 2004 r. Nr 285. poz. 2856)
- Ustawa  z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

 

 



Załączniki:

pełnomocnictwo
wniosek o rejestrację