Rejestracja używanego pojazdu sprowadzonego z UE
W przypadku rejestracji używanego pojazdu sprowadzonego z UE jego właściciel dołącza do wniosku o rejestrację następujące dokumenty:
- oryginał dowodu własności pojazdu,
- oryginał dowodu rejestracyjnego,
- oryginał zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu (jeżeli jest wymagane),
- tablice rejestracyjne albo oświadczenie właściciela pojazdu, w przypadku pojazdu sprowadzonego z zagranicy bez tablic rejestracyjnych lub konieczności zwrotu tych tablic do organu rejestrującego państwa, z którego pojazd został sprowadzony,
oryginał dowodu odprawy celnej przewozowej lub dokument potwierdzający zapłatę/brak obowiązku zapłaty akcyzy lub zaświadczenie stwierdzające zwolnienie z akcyzy, - informacja o dacie sprowadzenia pojazdu, w przypadku pojazdu zarejestrowanego wcześniej na terytorium UE i sprowadzonego po dniu 31.12.2019 r.,
- oryginał oświadczenia o podleganiu obowiązkowi zapewnienia sieci zbierania pojazdów lub oświadczenie zamieszczone na fakturze zakupu pojazdu, w przypadku pojazdu wprowadzonego na terytorium RP przed 01.01.2016 r.,
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa,
- dokumenty sporządzone w języku obcym dołącza się do wniosku o rejestrację wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego (nie dotyczy zagranicznego dowodu rejestracyjnego).
Rejestracja warunkowa: Przy braku dołączonych do wniosku o rejestrację pojazdu dokumentów tj. oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy wystawionego przez Urząd Celny dokonuje się warunkowo czasowej rejestracji po złożeniu przez właściciela oświadczenia, że w okresie od tej rejestracji do wydania dowodu rejestracyjnego nie nastąpi zmiana w zakresie własności pojazdu a dokumenty te zostaną złożone przed wydaniem dowodu rejestracyjnego.
Do wglądu:
- oryginał dowodu osobistego,
- dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej.
Opłaty:
Opłata uiszczana kartą płatniczą na miejscu lub na konto Starostwa Powiatowego w Kartuzach, nr konta 98 1020 1866 0000 1802 0002 6914, w wysokości:
- 160,00 zł - w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
- 120,00 zł - w przypadku motocykli, przyczep i naczep oraz ciągników rolniczych,
- 110,00 zł - w przypadku motorowerów.
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika wymaga wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach.
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 26 sierpnia 2022 r. w sprawie opłaty ewidencyjnej stanowiącej przychód Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów.