W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Kartuzach
ul. Dworcowa 1
83-300 Kartuzy

tel. (+48) 58 681 03 28
e-mail: powiat@kartuskipowiat.pl
adres skrytki ePUAP: /g4qev39s66/SkrytkaESP

serwis www
: kartuskipowiat.com.pl

NIP: 589-16-38-355
REGON: 191686450

Pomoc dla repatriantow

Pomoc ze środków budżetu państwa dla repatriantów przybywających do Rzeczypospolitej Polskiej

 
Formy i tryb udzielania pomocy:

Repatriantowi oraz przybywającym z nim do Rzeczypospolitej Polskiej członkom najbliższej rodziny repatrianta, pozostającym we wspólnym gospodarstwie domowym, udziela się jednorazowo pomocy ze środków budżetu państwa na:

  1. pokrycie kosztów przejazdu lub przelotu oraz przewozu mienia do Rzeczypospolitej Polskiej w wysokości dwukrotności ceny biletu kolejowego drugiej klasy od najbliższej miejscu zamieszkania repatrianta za granicą stacji kolejowej do miejsca osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej, na repatrianta i każdego członka najbliższej rodziny repatrianta (na podstawie decyzji pełnomocnika, o którym mowa w art. 3a ustawy);
  2. zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, w wysokości dwukrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w kwartale poprzedzającym dzień przyznania pomocy, na repatrianta i każdego członka najbliższej rodziny repatrianta (na podstawie decyzji pełnomocnika, o którym mowa w art. 3a ustawy);
  3. pokrycie kosztów związanych z podjęciem w Rzeczypospolitej Polskiej nauki przez osobę małoletnią, podlegającą obowiązkowi szkolnemu w rozumieniu art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 i 1078), w wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia na każde dziecko (udzielana na wniosek repatrianta na podstawie decyzji pełnomocnika, o którym mowa w art. 3a ustawy);
  4. częściowe pokrycie kosztów związanych z remontem, adaptacją lub wyposażeniem lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej, poniesionych i udokumentowanych przez repatrianta, w wysokości do 6000 zł na repatrianta i każdego członka najbliższej rodziny repatrianta, prowadzącego wspólnie z nim gospodarstwo domowe (udzielana na wniosek złożony w terminie 2 lat od dnia nabycia przez repatrianta obywatelstwa polskiego, na podstawie decyzji starosty właściwego ze względu na miejsce osiedlenia się);
  5. aktywizację zawodową przez:
  1. zwrot części kosztów z tytułu opłat za naukę oraz opłat za uzyskanie świadectwa lub tytułu kwalifikacyjnego, poniesionych przez repatrianta na podnoszenie kwalifikacji zawodowych (na podstawie umowy zawartej między starostą a repatriantem);
  2. zwrot części kosztów poniesionych przez pracodawcę (na podstawie umowy zawartej między starostą a pracodawcą) na:
           a) utworzenie stanowiska pracy,
           b) przeszkolenie repatrianta,
           c) wynagrodzenie, nagrody i składki na ubezpieczenia społeczne.


Przyznawanie oraz ustalanie wysokości pomocy:

  • Pomoc, o której mowa w punktach 1,2 i 3 przyznaje oraz ustala jej wysokość, w drodze decyzji pełnomocnik, o którym mowa w art. 3a ustawy.
  • Pomoc, o której mowa w punkcie 4, przyznaje oraz ustala jej wysokość, w drodze decyzji starosta (właściwy ze względu na miejsce osiedlenia się).

Wypłata pomocy:

  • Wypłaty kwoty stanowiącej równowartość pomocy, o której mowa w punktach od 1 do 4 dokonuje starosta.

Wymagane dokumenty:

W przypadku wypłaty kwoty stanowiącej równowartość pomocy, o której mowa w  punktach 1,2 i 3:

  • wniosek o wypłacenie pomocy,
  • kopię decyzji Pełnomocnika w sprawie przyznania i ustalenia wysokości pomocy,

W przypadku wniosku o udzielenie pomocy, o której mowa w  punkcie 4:

  • wniosek o udzielenie pomocy na częściowe pokrycie kosztów związanych z remontem lub adaptacją lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia się na terytorium Rzeczypospolitej Polskie - wzór wniosku dostępny tutaj

   Do wniosku dołącza się:

  1. kopię dowodu osobistego wnioskodawcy, a jeżeli wnioskodawcą jest osoba małoletnia - kopię dowodu osobistego osoby, pod której opieką pozostaje;
  2. dowód poniesienia kosztów, o których mowa w art. 17 ust. 2, a w przypadku osoby małoletniej, dowód poniesienia kosztów przez osobę, pod której opieką pozostaje;
  3. kopię decyzji wojewody w sprawie potwierdzenia posiadania przez wnioskodawcę obywatelstwa polskiego;
  4. dokument, z którego wynika tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 17 ust. 2;
  5. inne dokumenty potwierdzające okoliczności wymienione we wniosku;
  6. oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, że dane i informacje zawarte we wniosku są prawdziwe. - dokumenty zaświadczające i uzasadniające poniesione koszty remontu lub adaptacji

Opłaty:

  • Wolne od opłat skarbowych na podst. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej, .

Miejsce złożenia dokumentów:

  • Sekretariat Starostwa Powiatowego w Kartuzach, ul. Dworcowa 1 (pok. nr 204).

Termin załatwienia sprawy:

  • 30 dni (na podst. art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego

Jednostka odpowiedzialna:

  • Wydział Organizacyjny pokój Nr 3 w siedzibie w Kartuzach, przy ul.11 Listopada 7, tel. 606-822-561, codziennie w godz. pracy urzędu.

Tryb odwoławczy:

  • Od decyzji przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Pomorskiego, za pośrednictwem Starosty Kartuskiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Informacje dodatkowe:

Podstawa prawna: ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1472).









Powiadom znajomego