W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Wyrejestrowanie pojazdu, czasowe wycofanie z ruchu

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy rejestracja pojazdów
Komórka odpowiedzialna Wydział Komunikacji

Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku przekazania do stacji demontażu pojazdów

 Wymagane dokumenty
·  Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

Załączniki:

· oryginał zaświadczenia o demontażu pojazdu, zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu o demontażu  lub przyjęciu niekompletnego pojazdu wydanego w innym państwie, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,


· oryginał dowodu rejestracyjnego,

· tablicę(e) rejestracyjne,

· tablica dodatkowa (jeżeli była wydana),

· w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa.
Do wglądu:
·  dowód uiszczenia opłaty skarbowej, 
·  oryginał dowodu osobistego,


Opłata skarbowa za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu - 10 zł.

 
Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku kradzieży

 Wymagane dokumenty

·  Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

 Załączniki:

· oświadczenie właściciela o kradzieży pojazdu, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (druk do pobrania w urzędzie),
· oryginał dowodu rejestracyjnego,
· w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa.

Do wglądu:

·  dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
·  oryginał dowodu osobistego,
   

Opłata skarbowa (płatność tylko kartą płatniczą lub poza Urzędem) w wysokości 10 zł.

Wyrejestrowanie pojazdu w przypadku jego sprzedaży za granicę

·  Wniosek o wyrejestrowanie pojazdu

 Załączniki:
·  dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę i oświadczenie o zbyciu pojazdu za granicę lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą, wraz z tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego,
·  dowód rejestracyjny, oraz tablice rejestracyjne (jeżeli są wymagane),
·  w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego ze współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej).

Do wglądu:

·  dowód uiszczenia opłaty skarbowej,
·  oryginał dowodu osobistego,


Opłata skarbowa (płatność tylko kartą płatniczą lub poza Urzędem) w wysokości 10 zł.


Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
 

Wymagane dokumenty
·  Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu

Załączniki:
· oryginał dowodu rejestracyjnego,
· tablice rejestracyjne do depozytu,
· oświadczenie złożone pod odpowiedzialnością karną, że pojazd wymaga naprawy, o której mowa w art. 78a ust. 4b (w przypadku samochodu osobowego),
· w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub przez jednego z współwłaścicieli pojazdu wymagany jest dokument stwierdzający  udzielenie pełnomocnictwa (wzór do pobrania poniżej),

Do wglądu:
·  dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej.


Opłata komunikacyjna (płatność tylko kartą płatniczą lub poza Urzędem) w wysokości:
·  80,00 zł za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy,
·  w przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:

    - 4 zł - od 3 do 12 miesiąca,

   - 2 zł - od 13 do 24 miesiąca,

   - 0,25 zł - od 25 do 48 miesiąca.

Dodatkowe informacje

Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:

1 - samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t;
2 - ciągniki samochodowe;
3 - pojazdy specjalne;
4 - autobusy;
5 - samochody osobowe.


Samochody osobowe mogą podlegać czasowemu wycofaniu z ruchu na wniosek właściciela w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:

a) w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6,
b) w przypadku wystąpienia szkody istotnej.

Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. Właściciel pojazdu składając wniosek o czasowe wycofanie samochodu osobowego z ruchu, składa oświadczenie, że pojazd ten wymaga wykonania naprawy w związku z uszkodzeniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji w przypadkach, o których mowa powyżej. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia".

Pojazdy wymienione w pkt od 1 do 4 (samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy) mogą być czasowo wycofane z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu. W celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu właściciel pojazdu, najpóźniej w dniu, kiedy upływa termin wycofania, składa w organie rejestrującym wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, do którego dołącza  poprzednią decyzje o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

Okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu na pisemny wniosek właściciela pojazdu może ulec skróceniu, ale pojazd przywracany do ruchu musi mieć ważne badanie okresowe. W przypadku dopuszczania do ruchu samochodu osobowego po jego czasowym wycofaniu konieczne jest również wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu, potwierdzone w centralnej ewidencji pojazdów. W przypadku braku w centralnej ewidencji pojazdów informacji o dodatkowym badaniu technicznym, dopuszczenie do ruchu następuje na podstawie przedłożonego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu.

Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu organ rejestrujący na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, zwraca właścicielowi pojazdu dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne.

Podstawa prawna

-Ustawa  z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym

- Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów,
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 sierpnia 2022 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i zalegalizowanych tablic (tablicy) rejestracyjnych oraz ich wtórników.



 

Załączniki

Powiadom znajomego