W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Kartuzach
ul. Dworcowa 1
83-300 Kartuzy

tel. (+48) 58 681 03 28
e-mail: powiat@kartuskipowiat.pl
adres skrytki ePUAP: /g4qev39s66/SkrytkaESP

serwis www
: kartuskipowiat.com.pl

NIP: 589-16-38-355
REGON: 191686450

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Wymagane dokumenty:

Nie dotyczy, przekształcenie następuje z mocy prawa do końca 2019 r. lub tzw. opóźnione przekształcenie, wówczas:

1. Wniosek o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu;

2. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50 zł;

3. Decyzja potwierdzająca oddanie budynku do użytkowania bądź dokumenty poświadczające zmianę sposobu użytkowania na mieszkaniowe.

Miejsce złożenia dokumentów:

Wnioski przyjmowane w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kartuzach, ul. Dworcowa 1, 83-300 Kartuzy oraz w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, ul. 3 Maja 2/1, 83-300 Kartuzy.

Opłaty:

1. W przypadku złożenia wniosku - opłata skarbowa za złożenie wniosku płatna 50 zł na konto Urzędu Miejskiego w Kartuzach nr 93 1020 1811 0000 0102 0188 9476;

2. Opłata przekształceniowa, której czas trwania oraz wysokość określona będzie w zaświadczeniu.

Termin załatwienia sprawy:

1. Z urzędu - w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia;

2. Na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku;

3. Na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku. 

Sposób załatwienia sprawy:

1. Formularz wniosku można otrzymać w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami. 
2. Dopuszcza się również wniesienie żądania w dozwolonej przepisami k.p.a. formie: elektronicznej, faxem, odręcznej, a także ustnie do protokołu (podstawa prawna art. 63 k.p.a.).

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów

Tryb odwoławczy:

  • od wydanego zaświadczenia nie służy środek odwoławczy;
  • jeżeli nowy właściciel nie zgadza się z treścią zaświadczenia, ma prawo w terminie 2 miesięcy od jego otrzymania, wystąpić z wnioskiem o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia opłaty przekształceniowej w drodze decyzji. 

Dodatkowe informacje, uwagi:

  • właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić organowi zamiar jednorazowego jej wniesienia (opłata jednorazowa);
  • sprawy załatwiane są według kolejności wpływu.

Załączniki

Powiadom znajomego