Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | nieruchomości |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Gospodarki Nieruchomosciami |
Wymagane dokumenty:
Nie dotyczy, przekształcenie następuje z mocy prawa do końca 2019 r. lub tzw. opóźnione przekształcenie, wówczas:
1. Wniosek o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntu na cele mieszkaniowe w prawo własności tego gruntu;
2. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 50 zł;
3. Decyzja potwierdzająca oddanie budynku do użytkowania bądź dokumenty poświadczające zmianę sposobu użytkowania na mieszkaniowe.
Miejsce złożenia dokumentów:
Wnioski przyjmowane w siedzibie Starostwa Powiatowego w Kartuzach, ul. Dworcowa 1, 83-300 Kartuzy oraz w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, ul. 3 Maja 2/1, 83-300 Kartuzy.
Opłaty:
1. W przypadku złożenia wniosku - opłata skarbowa za złożenie wniosku płatna 50 zł na konto Urzędu Miejskiego w Kartuzach nr 93 1020 1811 0000 0102 0188 9476;
2. Opłata przekształceniowa, której czas trwania oraz wysokość określona będzie w zaświadczeniu.
Termin załatwienia sprawy:
1. Z urzędu - w terminie 12 miesięcy od dnia przekształcenia;
2. Na wniosek właściciela - w terminie 4 miesięcy od dnia otrzymania wniosku;
3. Na wniosek właściciela lokalu uzasadniony potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu - w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
Sposób załatwienia sprawy:
1. Formularz wniosku można otrzymać w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami.
2. Dopuszcza się również wniesienie żądania w dozwolonej przepisami k.p.a. formie: elektronicznej, faxem, odręcznej, a także ustnie do protokołu (podstawa prawna art. 63 k.p.a.).
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów
Tryb odwoławczy:
- od wydanego zaświadczenia nie służy środek odwoławczy;
- jeżeli nowy właściciel nie zgadza się z treścią zaświadczenia, ma prawo w terminie 2 miesięcy od jego otrzymania, wystąpić z wnioskiem o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia opłaty przekształceniowej w drodze decyzji.
Dodatkowe informacje, uwagi:
- właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić organowi zamiar jednorazowego jej wniesienia (opłata jednorazowa);
- sprawy załatwiane są według kolejności wpływu.