postępowanie w przypadku usunięcia pojazdu z drogi
Informacja o sposobie postępowania w przypadku usunięcia pojazdu z drogi i umieszczenia go na parkingu strzeżonym w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym
W przypadku usunięcia pojazdu z drogi i umieszczenia go na parkingu strzeżonym w trybie art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciel pojazdu lub osoba uprawniona do jego odbioru winni:
- udać się na parking strzeżony w Sierakowicach ul. Wojska Polskiego 28 celem uzyskania Informacji o wysokości opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu na parkingu strzeżonym,
- uregulować należność z tytułu usunięcia i przechowywania pojazdu przelewem na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Kartuzach
- po uiszczeniu należnej opłaty udać się z potwierdzeniem wpłaty do uprawnionego podmiotu wydającego dyspozycję usunięcia pojazdu w celu uzyskania Zezwolenia na odbiór pojazdu z parkingu (w przypadku dokonania opłaty przelewem przedstawić również informację uzyskaną zgodnie z pkt 1). Odbioru pojazdu może dokonać osoba upoważniona.
- dane do przelewu:
Starostwo Powiatowe w Kartuzach
ul. Dworcowa 1, 83-300 Kartuzy
nr rachunku 98 1020 1866 0000 1802 0002 6914
tytułem: opłata za usunięcie pojazdu nr rej. .....................
Jeżeli pojazd nie zostanie odebrany z parkingu w terminie 3 miesięcy od daty wydania dyspozycji o jego usunięciu z drogi, przedsiębiorca prowadzący parking powiadamia o tym fakcie starostę, który z kolei występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu.
Zgodnie z art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym, koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu.
W przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu (art. 130a ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym) właściciel lub użytkownik pojazdu zobowiązany jest w ciągu 7 dni od dnia zaistnienia zdarzenia, pokryć powstałe koszty.
Zgodnie z treścią uchwały nr XV/158/2019 Rady Powiatu Kartuskiego z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie ustalenia na 2021 rok wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu:
- Ustala się opłatę za usunięcie i przechowywanie pojazdu z drogi:
1) rower lub motorower:
a) za usunięcie - 116 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 20 zł;
2) motocykl:
a) za usunięcie - 220 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 26 zł;
3) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
a) za usunięcie - 492 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 39 zł;
4) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
a) za usunięcie - 615 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 52 zł;
5) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
a) za usunięcie - 861 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 70 zł;
6) pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
a) za usunięcie – 1230 zł,
b) za każdą dobę przechowywania - 123 zł;
2. Ustala się wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu spowodowało powstanie tych kosztów:
- w przypadku dojazdu na miejsce zdarzenia:
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5- 1,23 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t- 1,23 zł,
- w przypadku dojazdu i załadowania pojazdu:
- rower lub motorower- 1,23 zł,
- motocykl- 1,23 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5- 1,23 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t- 1,23 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t- 1,23 zł,
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t- 1,23 zł.
Dodatkowe informacje:
Starostwo Powiatowe w Kartuzach
ul. Gdańska 26, 83-300 Kartuzy
tel. 58 694 82 00.
Godziny przyjmowania interesantów:
poniedziałek, środa, czwartek - od godz. 7:30 do 15:00
wtorek - od godz. 7:30 do 15:30
piątek - od godz. 7:30 do 14:30